Vill du marknadsföra ditt företag mer? Bland den bästa marknadsföringen som du kan göra är att arbeta så brett som möjligt och inte tänka antingen det ena eller det andra. Den bästa marknadsföringen är att tänka både och i stället. Beroende på vad det är som du erbjuder i form av tjänster och produkter så är lite olika marknadsföringsstrategier bättre.
Tjänster
Om ni erbjuder tjänster, såsom exempelvis rådgivning, coachning, hantverkartjänster, mentorskap, föreläsningar med mera, så är marknadsföring via digitala medier det viktigaste.
Det är viktigt att ha en hemsida och se till så att hemsidan är så attraktiv som möjligt. Om ni vill sälja golvläggning, och arbetar till exempel i Uppsala, så är det viktigt att er hemsida rankar högt på Googles sökmotor, kanske ni vill göra reklam på sociala medier som LinkedIn, Twitter, Facebook och Instagram. Man kan även göra reklam via Googles egna annonser.
Om ni hittar en tidning eller magasin som handlar om hus och hem, bostad, renovering, så är annonser i de tidningarna bra att göra sig synlig för människor som prenumererar dessa tidningar och är intresserade av renovering, inredning, design och liknande. Däremot har tryckta annonser inte lika stor räckvidd som de digitala annonserna.
Produkter
Om ni säljer produkter så är även här digital e-handelssida bland det allra bästa sättet att marknadsföra sig på. Har man en fysisk butik, som går bra med många besök varje dag, så ska man inte nöja sig med det. Företag som till exempel Hennes & Mauritz som inte hängde på den ökade efterfrågan på handel via nätet, fick slå igen flertalet butiker, trots att de är bland de största klädföretagen i Europa och världen. Därför är en e-handelssida viktig att ha vid sidan om den fysiska butiken.
Gör reklam med kläder och saker
Att trycka upp dekaler, t-shirts, jackor, byxor, strandflaggor, roll-ups, trottarstannare och skärmar är andra bra sätt att göra reklam på. Det gör att ni syns om ni är på mässor, konferenser eller bara rör er på stan. Om personalen bär kläder med ert företags logotype och slogan så ser andra er och blir medvetna om företagets existens. Man kan även trycka upp logotype på pennor, muggar, vattenflaskor, kuvert, väskor och annat som man antingen kan ge bort eller som personalen kan ha.